Köpvillkor för Byggmax e-handel

1. Betalning

Vid beställning av varor från Byggmax e-handel har du som kund en betalningsförpliktelse. Det finns fyra betalningsalternativ:

a. Byggmaxkonto

Pengarna dras direkt efter färdigt plock.

b. Visa/MasterCard

Beloppet dras direkt vid din beställning. Byggmax använder 3D-secure som säkerhetsstandard. Denna standard är framtagen av VISA och Mastercard, och krypterar all information med 128-bitars SSL-kryptering. Detta garanterar att ingen kan ta del av dina uppgifter. De uppgifter du behöver ange i köpet är kortnumret, CVC-koden och kortets giltighetstid. Byggmax har en betallösning driftad av Nets. Inga kortnummer behandlas eller sparas av Byggmax.

c. Collector Faktura/Delbetala

Vi erbjuder faktura och delbetalning i samarbete med Collector som är en tjänst från Collector Credit AB. När du väljer faktura som betalsätt får du hem dina varor innan du betalar. Du kan sedan välja att betala hela beloppet på en gång eller dela upp betalningen i mindre delar. Fakturan förfaller i slutet av månaden efter så du har upp till 60 dagar på dig att betala. Du kan även delbetala i upp till 12 månader genom att betala in det lägsta belopp som är angivet på fakturan. Vid delbetalning tillkommer en ränta på 1,25% per månad samt en aviseringsavgift på 29 kr. När du väljer faktura eller delbetalning måste du vara minst 18 år vid beställningstillfället. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift på 5 euro samt dröjsmålsränta på 2,5% per månad.

Obs! Vid betalning mot faktura/delbetalning måste du vara på plats personligen och kunna legitimera dig när varorna levereras. Kan du inte ta emot varorna eller legitimera dig, kommer heller inte varorna att kunna lastas av. Du blir också ersättningsskyldig för fraktkostnaden. Ett bud kan motta leveransen, om denne har både beställarens samt sin egen legitimation.

För att se fullständiga villkor för Collector Faktura/Delbetala se länkarna nedan: 
Allmänna villkor för faktura och kontokredit 
Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation

d. Direktbetalning

Direktbetalning hanteras i samarbete med Nets. Direktbetalning är en funktion för direkt överflyttning av pengar mellan två konton som är anpassad för betalning av köp gjorda över Internet. Köparen kan på ett säkert sätt betala genom att beordra en överföring från sitt eget bankkonto till motsvarande bankkonto hos säljföretaget. För att köparen ska kunna utnyttja denna betalmetod måste denne vara Internetbankskund hos den specifika banken samt ha bankens elektroniska signeringsmekanism. 

2. Priser

Debiterade priser är inklusive moms. Eventuella prisförändringar efter att din beställning är gjord påverkar inte din order, utan det är köptillfällets priser som gäller. Din varukorg sparas i 30 dagar, men du är inte garanterad samma pris i 30 dagar.

3. Frakt och plock

Frakt och plock avgifter får du redan vid initieringen av din beställning. Om du som konsument utövar din ångerrätt och vill frånträda ditt köp skall Byggmax snarast och senast inom 30 dagar betala tillbaka vad du som konsument har betalat. Byggmax återbetalningsskyldighet gäller inte bara köpeskillingen utan även vad konsumenten kan ha betalat till Byggmax t.ex. i form av kostnader för att leverera varan till konsumenten. Följaktligen är Byggmax även återbetalningsskyldig för plockavgift och frakt till kund, om konsumenten väljer att frånträda ett köp som ingåtts via Byggmax hemsida. Observera att det är du som kund som står för kostnaden för att returnera varan/varorna.

4. Leverans

Vid beställning ur vårt beställningssortiment varierar leveranstiden beroende på produkttyp, se respektive produktsida för uppskattad leveranstid. Preliminärt leveransdatum meddelas via e-post. I de flesta fall meddelas leveranstiden av en speditör som tar kontakt med dig via telefon. Alternativt sker kontakten via sms eller e-post. Vissa av våra webbvaror levereras till din närmaste Service Point.

Observera att den angivna leveranstiden kan komma att avvika beroende på vart du bor i landet samt om leverantören har tillfälligt slut i lagret.

Vi rekommenderar inte att du beställer en montör eller dylikt på plats före du mottagit leveransen och granskat att produkterna är hela.

a) Avisering

Speditören ringer alltid minst 30 minuter innan leverans. För att din order ska kunna levereras måste du vara kontaktbar via telefon när transportbolaget ringer för att ge leveransinformation. Detta gäller alla för alla leverans- och betalningsmetoder.
Vid leverans av beställningsvaror kontaktar speditören kunden för att komma överens om leveransen när varorna har anlänt till närmaste terminalen.

b) Körbar väg och avlastning

För alla leveranser gäller transport fram till adressen på körbar väg. För palleverans med budbil, som har bakgavellift, krävs att avlastningsområdet är snöfritt och har betong eller asfaltbeläggning då avlastning sker med handtruck. Om sådant område saknas kan lossning ej ske och kund får då antingen själv ombesörja hemleverans eller via Byggmax köpa en ny leverans.

Speditören bär inte upp gods i lägenhetshus eller dyl utan levererar till porten. Kunden ansvarar själv för att transportera godset från porten och upp till lägenheten. Endast en avlastningsplats ingår. Vid avlastning måste varorna inspekteras av mottagare samt kvitteras. Fraktbolag ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Observera att vid leverans av fryskänsliga produkter är det extra viktigt att mottagaren tar emot godset och ställer in varorna i ett uppvärmt utrymme för att garantierna på varorna ska gälla. Det går att ange flera mottagare, till varje mottagare behöver vi ett telefonnummer. Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår.

c) Leverans till öar

Byggmax levererar ej till öar som saknar vägverkets bilfärjeförbindelse. I de fallen kan Byggmax endast leverera till närmsta kaj/hamn. Kunden ansvarar själv för transport resterande sträcka.

d) Ej uthämtad beställning

Om du inte tar emot leveransen från Byggmax eller inte hämtar ut din vara vid speditörens uthämtningscentral inom 14 dagar, kommer leveransen att returneras. Du som kund är då skyldig att stå för returfrakten.

e) Leveransförseningar

Om leveransförseningar uppkommer tar vi kontakt med dig direkt och informerar om en ny uppskattad leveranstid. Du har som kund alltid rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka vid leveransförsening. Detta gäller ej vid beställning av tillverkningsprodukter såsom vissa fönster och dörrar (PVC), då ångerrätt ej gäller vid beställning av produkter som tillverkas mot beställning. Som kund har du rätt att häva ett köpavtal om du innan avtalet tecknades meddelade att du måste ha leveransen en viss dag och vi på Byggmax inte klarar av att leverera till önskat datum. Byggmax ersätter inte kostnader för försenade leveranser åt kunden.

5. Transportskador eller ej komplett leverans

Eventuella skador under transporten hem till dig står Byggmax för. Om du vid mottagandet mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad, skall du genast på plats anmäla detta till speditören genom att anteckna detta på fraktsedeln. Kontrollera även att antalet gods verkar stämma med din beställning och anmäl eventuell avvikelse direkt till speditör och anteckna detta på fraktsedeln. Om speditören inte tar på sig skadeansvar, skall du kontakta vår kundtjänst. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts inom 10 dagar från mottagandet. Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten. Det eventuellt skadade godset och dess emballage får varken användas, flyttas eller slängas. Vid godkänd reklamation har transportör äganderätt till godset.

6. Avtal

Försäljning sker endast till myndig person över 18 år. När du lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och BYGGmax. En bekräftelse skickas ut som e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Om felaktigheter i leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Byggmax rätten att ändra detta i efterhand. Vid dessa tillfällen så kontaktas alltid kunden och informeras om detta. Kunden har då sin fulla rätt att antingen ändra eller annullera sin beställning.

7. Garantier

På Byggmax E-handel gäller samma garantier som vid köp i butik.

8. Ångerrätt

Byggmax tillämpar Distans- och Hemförsäljninglagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljninglagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan och utan att behöva uppge någon speciell anledning. Du har som kund rätt att undersöka varan. Vid köp av golv får du dock endast öppna upp en golvförpackning. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten till oss.

Ångerrätten gäller inte för sk. tillverkningsvaror, som tillverkas efter din beställning såsom dörrar, fönster samt våra garageportar. På produktsidan hittar du information om varan är en sk. tillverkningsvara. Ångerrätten gäller heller inte vid köp av virke, bruten färg eller cement&bruk produkter.

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp gäller följande:
Meddela Byggmax kundtjänst inom 14 dagar och returnera beställningen inom 30 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den. Om varan som returneras är använd, förstörd eller skadad på något sätt, måste du som kund ersätta Byggmax för den värdeminskning som uppkommit. Varan ska vara komplett och helst återsändas i sin originalförpackning. Vänligen notera att retur av beställningsvaror ej kan ske i butik, utan kontakta Byggmax kundtjänst, [email protected], telefon 0753-25 29 46 (lna/msa), för mer information.

9. Reklamation

Om köparen visar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende, förbinder sig Byggmax att i första hand byta ut sådant gods eller i andra hand kreditera kunden med motsvarande belopp. Kunden returnerar det felaktiga godset till Byggmax. Några andra anspråk på ersättning än fel på produkten beaktas inte. Den reklamerade produkten och dess emballage får varken användas, flyttas eller slängas under ärendets utredning. Vid godkänd reklamation har Byggmax äganderätt till godset. Vi ber dig kontakta vår kundtjänst på telefonnummer 0753-25 29 46 (lna/msa) eller [email protected] om ni önskar att genomföra en reklamation.

Undantag från reklamationsrätten: Reklamationsrätten gäller ej på dörrar som har målats svarta, då det är ett känt problem att dörrar som målas svarta värms upp så att de inte håller formen.

10. Prisgaranti

Byggmax prisgaranti kan nyttjas i både butik på butiksvaror och på hemsidan på online varor.

11. Ersättningsvara

Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt så att vi kan skicka rätt vara.

12. Sekretess och säkerhet

I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post och telefonnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.

13. Köpvillkor för butik

Vilka köpvillkor gäller i butik?
När du handlar i någon av Byggmax butiker får du:

  • 365 dagars öppet köp (gäller ej virke)

  • Öppet köp vid bruten förpackning.
    Förpackningen ska finnas kvar och vara intakt. Produkten och förpackningen ska vara säljbar.
     
  • Öppet köp även om du testat varan.
    Förpackningen ska finnas kvar och vara intakt. Produkten och förpackningen ska vara säljbar. 


Dessa köpvillkor gäller när du eller det företag du företräder gör en beställning från oss på www.byggmax.fi

 

1. Betalning

I samarbete med Walley erbjuder vi betalning med Walley Checkout. Walley Checkout samlar alla de viktiga betalsätten i en och samma lösning – välj mellan direktbank- och kortbetalning, Byggmax konto, faktura eller delbetalning (betalningsalternativen kan variera över tid). Du bestämmer själv vilket betalsätt du vill använda i kassan, innan du bekräftar köpet.

För att bekräfta betalningen behöver kunden kunna identifiera sig via sin bank.

Vid beställning av varor från byggmax.fi har du som kund en betalningsförpliktelse. Det finns fem olika betalningsalternativ att välja på:

 

a) Byggmax konto

Byggmax konto, faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Du kan sedan välja att antingen betala hela beloppet på en gång eller dela upp det i mindre delar. Förfallodatum kan skilja sig åt och framgår på den faktura eller delbetalningsavi som skickas till dig. Leveranssätt samt eventuella avgifter som tillkommer visas i kassan innan du bekräftar köpet. En mindre kreditprövning görs, som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta. 

För att se fullständiga villkor för Walley Faktura/Delbetala se länkar nedan:

Yleiset Lasku - Ja Tililuottoehdot
Yleiset Lasku - Ja Tililuottoehdot(Yritys)
Vakiomuotoiset Eurooppalaiset Kuluttajaluottotiedot

 

b) Visa/Mastercard

Beloppet dras direkt vid beställning. Byggmax använder 3D-secure som säkerhetsstandard. Denna standard är framtagen av Visa och Mastercard, och krypterar all information med 128-SSL kryptering. Detta garanterar att ingen kan ta del av CVC-koden och kortets giltighetstid. Byggmax har en betallösning driftad av NETS. Inga kortnummer behandlas eller sparas av Byggmax.

 

c) Walley Faktura/Delbetala

Vi erbjuder fakturabetalning i samarbete med Walley. Faktura eller delbetalning innebär att du får hem varorna innan du betalar. Väljer du faktura eller delbetalning måste du vara minst 18 år gammal vid beställningstillfället. 

När du fått fakturan kan du välja att betala hela beloppet med en gång eller att delbetala upp till x antal månader genom att betala in det lägsta beloppet som är angivet på fakturan. För att delbetala och inträda kontokreditavtal behöver du betala minsta beloppet senast på fakturans förfallodatum samt skriva under kreditavtalet med Walley. Information om hur underteckning sker finns på oma.walley.fi. En mindre kreditprövning görs som i vissa fall innebär en kreditupplysning. Vid försenad eller utebliven betalning debiteras en förseningsavgift samt dröjsmålsränta.

Vid betalning mot faktura/delbetalning måste du vara på plats personligen och kunna legitimera dig. Om du inte kan legitimera sig kommer inte varorna att kunna lastas av, du blir då också ersättningsskyldig för fraktkostnaden. Kan du inte ta emot leveransen personligen kan ett bud ta emot den, men då måste budet ha både beställarens samt sin egen legitimation.

Återbetalning: Ni har gjort en överbetalning till Walley eftersom ni har betalat fakturan men ändå returnerat varan. För att kunna återbetala Er behöver vi era kontakt- och bankuppgifter. Vi sparar inte dessa uppgifter vid betalningen. Ni kan skicka uppgifterna via epost till [email protected] eller ringa 020-743 49 17.

För att se fullständiga villkor för Walley Faktura/Delbetala se länkar nedan:

Yleiset Lasku - Ja Tililuottoehdot
Yleiset Lasku - Ja Tililuottoehdot(Yritys)
Vakiomuotoiset Eurooppalaiset Kuluttajaluottotiedot

 

d) Direktbetalning

Direktbetalning hanteras i samband med Nets och är en funktion för direkt överflyttning av pengar mellan två konton som är anpassade för betalning av köp gjorda över internet. Köparen kan på ett säkert sätt betala genom en banköverföring från sitt eget bankkonto till motsvarande bankkonto hos säljaren. För att kunna utnyttja denna betalsätt måste du som kund vara ansluten till nätbanken.


2. Priser

Vid beställningen gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges på byggmax.fi, om annat inte uttryckligen har avtalats. Byggmax priser är inklusive moms och eventuella fraktavgifter anges separat. Eventuella prisförändringar efter att din beställning är gjord påverkar inte din order, utan det är köptillfällets priser som gäller.


3. Frakt och plock

Uppgifter på frakt- och plockavgifter uppges på vår hemsida i kassan innan ditt köp.


4. Leverans

Vid beställning av varor på byggmax.fi varierar leveranstiden beroende på produkt, se respektive produktsida för beräknad leveranstid. Preliminär leveranstid av din order meddelas vid e-post. I de flesta fall meddelas leveranstiden av en speditör som tar kontakt med dig via telefon. Alternativt sker kontakten via sms eller e-post. Vissa av våra varor kan komma att levereras till ditt närmaste ombud.

Observera att den angivna leveranstiden kan komma att avvika beroende på vart du bor i landet samt om leverantören har tillfälligt slut i lager.

Boka inte hantverkare innan leverans har skett och du har kontrollerat ditt gods. Skulle försening ske eller godset vara skadat står Byggmax inte för eventuella kompensationer för kostnader av hantverkare. Vid leverans av dina varor måste du som kund kontrollera/syna ditt gods. Om det skulle vara skadat eller saknas varor ska detta anmälas omgående till Byggmax kundtjänst och direkt till chauffören.

 

a) Avisering

Vid köp av varor som endast säljs på byggmax.fi kontaktar transportbolaget dig när ordern har ankommit till närmaste terminal och kommer överens om leverans. Du aviseras via sms eller telefonsamtal. Mindre paket levereras huvudsakligen till närmsta utlämningsställe och större paket till lägenhetsport eller tomtgräns. Utkörning sker normalt under dagtid på vardagar. Vid köp av butiksvaror levereras varorna den angivna dagen mellan kl 7.00 – 17.00 och chauffören ringer ca 30 min innan leverans. För att din order ska kunna levereras måste du vara kontaktbar via telefon när transportbolaget ringer för att ge leveransinformation. Detta gäller alla för att leverans- och betalningsmetoder.

 

b) För leveranser gäller transport fram till adressen på framkomlig väg

För alla leveranser ansvarar kunden för att det finns en framkomlig väg till leveransadressen. För palleverans med budbil, som har bakgavellift, krävs att avlastningsområdet är snöfritt och har betong eller asfaltbeläggning då avlastning sker med handtruck. Om sådant område saknas kan lossning ej ske och kund får då antingen själv ombesörja hemleverans eller via Byggmax köpa en ny leverans. Om detta önskas, kontakta vår kundtjänst för hjälp via [email protected].

Speditören bär inte upp gods i lägenhetshus eller dyl utan levererar till porten. Kunden ansvarar själv för att transportera godset från porten och upp till lägenheten. Endast en avlastningsplats ingår. Byggmax eller speditören ansvarar inte för bortforsling av emballage. Vid avlastning måste varorna inspekteras av mottagare samt kvitteras. Fraktbolag ställer ej av gods utan kvittens av kund eller annan ansvarig mottagare. Det går att ange flera mottagare, till varje mottagare behöver vi ett telefonnummer. Om du inte är anträffbar vid avlastning av din beställning debiteras du för de kostnader som uppstår. Observera att vid leverans av fryskänsliga produkter är det extra viktigt att mottagaren tar emot godset och ställer in varorna i ett uppvärmt utrymme för att garantierna på varorna ska gälla.

När du beställer byggvaror som levereras med kranbil är det ditt ansvar att anslutningsvägen till din leveransadress medger framförande av tung trafik. Genom bekräftelse av beställning garanterar du som kund att erforderligt tillstånd från vägförening har inhämtats och att vägen i fråga om bärighet tillåter den transport som kranbils-leveransen innebär.

c) Leverans till öar

Byggmax levererar ej till öar som saknar gratis bilfärjeförbindelse. I de fallen kan Byggmax endast leverera till närmsta kaj/hamn. Kunden ansvarar själv för transport resterande sträcka.

 

d) Ej uthämtad eller ej mottagen beställning

Om du inte tar emot leveransen från Byggmax eller inte hämtar ut din vara vid speditörens uthämtningscentral inom 7 dagar, kommer leveransen att returneras. Du som kund är då skyldig att stå för returfrakten. Vid varor som beställs med leveransalternativet hämta i butik skall varor hämtas inom 5 dagar från det att du som kund aviserats att varorna finns att hämta i butiken, alternativt inom 5 dagar från det valda upphämtningsdatumet som står på din orderbekräftelse. Efter 5 dagar returneras varorna.

 

e) Leveransförseningar

Om leveransförseningar uppkommer tar vi kontakt med dig så fort som möjligt och meddelar ny uppskattad leveranstid. Om leveransen försenas avsevärt har du som kund rätt att häva köpet eller returnera din beställning och få pengarna tillbaka. Detta gäller ej vid beställning av tillverkningsprodukter såsom vissa fönster och dörrar, då ångerrätt ej gäller vid beställning av produkter som tillverkas mot beställning.

Byggmax ersätter inte kostnader för försenade leveranser åt kunden.


5. Transportskador (skadat gods under transport) eller ej komplett leverans

Eventuella skador under transporten hem till dig står Byggmax för, om du vid mottagandet av dina varor ha synat ditt gods. Om du mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad (synliga skador), skall du genast på plats anmäla detta till speditören genom att anteckna detta på fraktsedeln samt kontakta vår kundtjänst på [email protected].

Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts inom 5 vardagar från mottagandet. Den reklamerade produkten och dess emballage får varken användas, flyttas eller slängas under ärendets utredning. Vid godkänd reklamation har Byggmax äganderätt till godset.

Vid transportskador skall alltid emballaget sparas för eventuell reklamation till speditören eller utbyte av vara. En produkt där det är fastställt att skadan kan hänföras till transporten ersätts kostnadsfritt av en ny vara.

Kunden ska kontrollera leverensinnehållet och anmäla eventuella brister till transportbolaget genom att anteckna detta på fraktsedeln. Därefter kontakta Byggmax kundtjänst så snart som möjligt, senast inom 5 vardagar av mottagandet.


6. Avtal

Försäljning sker endast till myndig person över 18 år. När du lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Byggmax. En bekräftelse skickas ut som e-post till den e-postadress som du angivit vid beställningen. Om felaktigheter i leveranstid eller andra omständigheter skulle infinna sig, så förbehåller sig Byggmax rätten att ändra detta i efterhand. I enskilda fall kommer Byggmax att neka eller ändra i beställningen (exempelvis om kunden har angett felaktiga personuppgifter). 

Byggmax ansvarar inte för bild- eller skrivfel, felaktiga priser eller felaktiga uppgifter om lagerstatus. Byggmax behåller rätten att korrigera dessa fel och ändra uppgifterna när som helst. Annullering kan begäras för de köp som avvikelsen avser.


7.  Garantier

På Byggmax E-handel gäller samma garantier som vid köp i butik.


8. Ångerrätt/Retur Online

Byggmax tillämpar Distans- och Hemförsäljningslagen samt Konsumentköplagen. Enligt Distans- och Hemförsäljningslagen har kunden alltid rätt att ångra sitt köp inom 30 dagar från mottagandet av varan eller beställning av en tjänst utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid påbörjad konsumtion av tjänst, exempelvis att hantverkare påbörjat utförandet, gäller inte ångerrätten. Du har som kund rätt att undersöka varan. Vid köp av golv får du dock endast öppna upp en golvförpackning. Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp står du som kund för returfrakten.

Ångerrätten gäller inte för sk. tillverkningsvaror, som tillverkas efter din beställning (Tillverkningsprodukt) såsom dörrar, fönster, stugor, attefallshus och förråd. På produktsidan under Snabb fakta hittar du information om varan är en sk. tillverkningsvara. Öppet köp gäller inte heller för virke, golvprov, färg eller bruk.

Makulering:

Skulle du önska makulera din order kan detta endast göras innan godset lämnat vårt lager/leverantör. Vill du makulera din order kontakta kundtjänst på [email protected] Om ordern har lämnat vårt lagret/leverantör kommer ärendet hanteras som en retur förutsatt att produkten har returrätt.  

Vid åberopande av ångerrätt och öppet köp gäller följande:

Meddela Byggmax kundtjänst inom 365 dagar och returnera beställningen inom 365 dagar efter det att du har mottagit beställningen eller en väsentlig del av den. Om varan som returneras är använd, förstörd eller skadad på något sätt, måste du som kund ersätta Byggmax för den värdeminskning som uppkommit. Varan ska vara komplett och återsändas i sin originalförpackning. Del av vara godkänns inte som retur. Returen får inte ha brutna förpackningar. Varan och förpackningen ska vara intakta och i ursprungligt skick. Kunden ansvarar för att följa de instruktioner vår kundtjänst har givit kund.

Vänligen notera att retur av varor som endast kan köpas online, ej kan ske i butik, utan kontakta Byggmax kundtjänst på [email protected]. För mer information om till vilken adress du ska returnera dina varor kontakta kundservice via uppgifterna ovan.

Vid retur från kund till oss, står kunden för skador som kan uppstå under transporten.

Som kund står du även för eventuella fraktkostnader vid retur.

Byggmax återbetalar dig så fort godset är returnerat. Frakten återbetalas inte. Återbetalningar som är gjorda med kort eller banköverföring sker vanligtvis inom 3-5 bankdagar till samma kort/konto som pengarna betalades in via. Har du valt att betala med faktura kommer fakturan att krediteras.

Vilka köpvillkor som gäller för butiksvaror, se nedan punkt 13. Köpvillkor för butik.


9. Reklamation

1. Felaktig eller defekt gods

Konsumenten ska anmäla felet inom skälig tid från det att hen upptäckte eller borde ha upptäckt felet. En felanmälan kan dock alltid göras inom två månader från det att konsumenten upptäckte eller borde ha upptäckt felet.

Om köparen visar att kvaliteten på levererat gods är felaktig i något hänseende, förbinder sig Byggmax att i första hand byta ut sådant gods eller i andra hand kreditera kunden med motsvarande belopp. Den felaktiga produkten kan krävas i retur. Några andra anspråk på ersättning än fel på produkten beaktas inte. Den reklamerade produkten och dess emballage får varken användas, flyttas eller slängas under ärendets utredning. Vid godkänd reklamation har Byggmax äganderätt till godset.

Återbetalningar som är gjorda med kort eller banköverföring sker vanligtvis inom 3-5 bankdagar till samma kort/konto som pengarna betalades in via. Har du valt att betala med faktura kommer fakturan att krediteras eller justeras beroende på överenskommen lösning.

Vi ber dig kontakta vår kundtjänst på [email protected] om ni önskar att genomföra en reklamation.

Undantag från reklamationsrätten: Reklamationsrätten gäller ej på dörrar som har målats i mörk kulör, då det är ett känt problem att om dörrar målas mörka så värms de upp så att de inte håller formen.

 

2. Transportreklamation (skadat gods under transport) eller ej komplett leverans

Byggmax står för skador under transporten hem till dig står Byggmax för, om du vid mottagandet av dina varor ha synat ditt gods. Om du mot förmodan skulle upptäcka att försändelsen är transportskadad (synliga skador), skall du genast på plats anmäla detta till speditören genom att anteckna detta på fraktsedeln samt kontakta vår kundtjänst på [email protected].

Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts inom 5 dagar från mottagandet. Den reklamerade produkten och dess emballage får varken användas, flyttas eller slängas under ärendets utredning. Vid godkänd reklamation har Byggmax äganderätt till godset.

Vid transportskador skall alltid emballaget sparas för eventuell reklamation till speditören eller utbyte av vara. En produkt där det är fastställt att skadan kan hänföras till transporten ersätts kostnadsfritt av en ny vara.

Kunden ska kontrollera leverensinnehållet och anmäla eventuella brister till transportbolaget genom att anteckna detta på fraktsedeln. Därefter kontakta Byggmax kundtjänst så snart som möjligt, senast inom 5 vardagar av mottagandet.

3. Växter

Då det är många faktorer utöver växtens kvalitet som påverkar huruvida en växt etablerar sig (fysisk hantering, jordmån, gödning, vattning, placering etc) så finns ingen etableringsgaranti för växter.

Reklamation avseende varans kvalitet, sort eller levererat antal skall, för att beaktas, vara inkommen senast 5 dagar efter leverans. Reklamation skall alltid åtföljas av bifogade foton tagna före plantering av levererad växt. Om leverans omfattar flera växter skall foto tas på såväl leveransen som helhet som de individuella växter som uppfattas som felaktiga eller defekta. Om reklamationen avser transportskada skall såväl emballage som levererade växter fotograferas.

Reklamation skall innehålla av en tydlig beskrivning av reklamationsorsaken.
Ersättning från Byggmax sida kan enbart utgå för direkta skador och kan aldrig överstiga värdet på de felaktiga eller defekta varor som reklamationen avser.


10. Prislöfte

Byggmax prislöfte kan nyttjas i både butik på butiksvaror och på hemsidan på online varor. Läs mer om vår prislöfte här


11. Ersättningsvara

Skulle någon av de levererade varorna vara felaktiga ber vi dig kontakta vår kundtjänst så snart som möjligt.


12. Sekretess och säkerhet

I samband med registrering och beställning så uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, e-post och telefonnummer. Detta innebär att du godkänner att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig.

 

Google Analytics

Vi använder Google Analytics för statistik av besökare på vår webbplats. Informationen delas inte med tredje parter. Vi använder också Googles demografiska data för att rikta vår reklam till rätt målgrupp.

I samband med dina interaktioner med Byggmax kan du komma att lämna dina personuppgifter direkt eller indirekt på olika sätt. För mer information om hur vi hanterar dessa se vår integritetspolicy.


13. Köpvillkor i butik

Vilka köpvillkor gäller i butik?

När du handlar i butik får du:

  • 365 dagars öppet köp (gäller ej virke).
     
  • Förpackningen ska finnas kvar, varan och förpackningen ska vara intakta och i säljbart skick.
     
  • Öppet köp gäller vid bruten förpackning.
     
  • Öppet köp gäller även om du testat varan.
    Förpackningen ska finnas kvar, varan och förpackningen ska vara intakta och i säljbart skick.
  • Returrätten gäller inte för virke, golvprov, färg eller bruk